CPL benen van trekpaard Henk na 2 maanden

Hoe is het nu met Henk zijn CPL benen? Het is nu zo’n 9 weken nadat Henk terug is gekomen van de Paardenjacuzzi van Alain Geevels. Heeft de week in België geholpen? Kan ik het zelf bijhouden? Een antwoord hierop is

JA, maar……

Wat is de ‘maar’ dan? Het is gewoon niet zo dat het voor lange duur geregeld is met verblijf bij de PaardenJacuzzi. Je moet zelf er bovenop blijven. Dat is ook wat Alain me meegaf. Bijhouden, niet experimenteren met allerlei producten, 1 of 2 keer per week wassen en vooral DROOG blazen in de plooien.

Henk zijn benen zijn woest aantrekkelijk voor vliegen, die leggen eitjes en als die uitkomen… Ja dan heb je maden.. Deze zomer was het wel vaak prijs. De vliegen/maden zijn beslist meer aanwezig dan vorig jaar. Henk geeft gelukkig goed aan als het kriebelt door ongedierte. Tot voorkort moest ik hem om de dag ‘natte’-beenzorg geven. Nu is dat elke 3de dag dus ongeveer 2 keer per week.

Natte-beenzorg is/was wassen en schrobben. Schrobben is vooral om de hyperkeratose te verwijderen. Ik gebruik vloeibare groene zeep of Head & Shoulders en daarna IsoBetadine om te ontsmetten. Echter die vliegenlarven zijn zo pokkig klein als ze net uit komen en kruipen snel diep weg in Henk zijn beenplooien dat ik ze naar mijn idee niet allemaal te pakken kreeg.

Al zolang Henk van mij is, probeer ik met regelmaat zijn benen in een emmertje te krijgen. Daar was hij al die tijd niet makkelijk in.

Ik had een laag flexibel emmertje (want met die grote hoeven en zijn gewicht moet hij niet een gewone emmer in scherpe stukken laten uiteenspatten).

Training was in fases en met pauzes ook…

Hoef optillen, emmertje er over, emmertje weg, hoef neerzetten.

Hoef optillen, emmertje er over, hoef met emmertje neerzetten, hoef optillen en emmertje weg, hoef neerzetten.

Hoef optillen, emmertje er over, hoef met emmertje neerzetten, even wachten…

Nou dan schopte meneer het emmertje zelf wel ff weg.. maar de aanhouder wint, zeker met snoepjes voor gewenst gedrag.

Deze foto is van maart. Je kunt in oudere blogs teruglezen dat we het al in Heenvliet in 2019/2020 probeerden

Vanwege de maden pakte ik de emmer training weer op want hij moest weken in soda. Via 1 emmer, naar 2 voorbenen in een emmer dan 2 achterbenen… Hij ging soort van vlot naar 4 benen tegelijk. Het scheelt vast dat hij bij de paardenjacuzzi heeft ervaren hoe fijn water/weken is.

Inmiddels staat Henk ‘gewoon’ 30 minuten in 4 (hoge) emmers te gelijk…. Lekker weken in warm soda water. Soms tilt hij een voet op maar als ik “eheh” zet hij hem braaf weer terug. Hij staat er gewoon bij te dutten. Ik kriebel zijn benen in het water en probeer de plooien wat open te krijgen zodat het soda bad meest effectief is. Soms combineer ik schrobben tegen te hyperkeratose met een soda bad tegen de maden.

Het is wel ff slikken hoor als je die maden zie drijven. Je wilt geen maden in je paardenbenen. Inmiddels relativeer ik. Ik doe wat ik kan en als ze drijven, zijn ze weg. Morgen weer een nieuwe vlieg met een nieuwe lading eitjes maar ik heb ook weer emmers en soda.

Daarna is het afspoelen en droog blazen. Ik beweeg zijn benen/plooien heen en weer zodat water er ook uit kan. Met zijn gewicht en braaf stilstaan sluit hij de plooien beter af dan een deksel op een Tupperware doos. Als ik denk dat het goed is (na zo’n 45 minuten droogblazen) moet hij nog een paar passen voor en achteruit lopen op de wasplaat en droog ik at er uit een verborgen plooi loopt alsnog. Inmiddels is een rondje beenzorg 2 uur werk.

Gelukkig zijn de faciliteiten op Lansbergen goed, kan ik tussen de drukte door laveren en schrikt er nauwelijks nog een paard van de Henk-fohn.

In de hoop vliegen weg te houden, had ik in Engeland goed aangeschreven gele creme besteld. Echter de Battles summer fly cream werkt bij Henk niet. Op mijn vragen wat de werkzamestof is en wat ik er van kan/mag verwachten heb ik geen antwoord gekregen. Omdat ik een prijzige pot in de week wegsmeer op zijn benen, ben ik er maar mee gestopt. Hij was toch telkens de klos ondanks de Battles creme. Hij werd er vooral kleurrijk van….

Vliegenkappen voor zijn benen zijn beperkt in hun nut. Je kunt Henk er niet de hele nacht mee op stal laten staan. Als de zon opkomt worden de vliegen actief en 1 vlieg kan honderden eitjes leggen. Toch ben ik aan het knutselen geweest. Het valt niet mee om iets te maken voor de rare bobbels van Henk zijn benen en het moet ook goed blijven zitten, mag niet schuren en moet niet kapot gebeten kunnen worden. Mijn knutselwerk in proefmodellen was niet zo’n succes.

Ze zakten af, hij beet ze kapot, ze verdraaiden of lagen op de wei….

Onlangs heb ik een merk vliegenkappen gevonden dat iig een maat voor trekpaarden aanbood. Helaas waren die te klein. Echter, ze wilden wel voor Henk op maat maken!!!. Ik ben super benieuwd hoe dat uitpakt. Het bedrijf zit in de VS en volgende week gaat ze eraan beginnen. Het grootste vliegenleed is natuurlijk al voorbij maar je kunt ze maar in huis hebben.

Ik vind het verschrikkelijk dat hij maden heeft, maar gezien zijn mate van CPL, de diepte van de plooien, deels nog steeds weke huid denk ik dat hij er niet aan ontkomt. Het vliegenseizoen is bijna ten einde en ik hoop dat we van de winter verder komen met drogere benen.

Als ik zijn benen nu vergelijk met de situatie van begin dit jaar dan is er al heel veel verbeterd. Misschien is dit het maximale wat we verbeteren kunnen. Dan kan hij met (veel) beenzorg vast nog wel eventjes mee.

2 weken geleden kregen we complimenten van Marieke.

Zij studeert aan de faculteit diergeneeskunde in Gent en studeert af op “CPL” . Henk lijkt een belangrijke in haar onderzoek te worden.

Niet eerder had ze de hoogste score in CPL en deze leeftijd. Meestal worden de paarden lang voor dit stium eerder geëuthanaseerd. Eerlijk is eerlijk, dat was Henk zijn vooruitzicht ook.

Ze vond zijn benen goed ‘onderhouden’, mooi schoon en zonder wonden. Ze was min of meer verbaasd over de goede staat van zijn hoeven.

We hebben het badritueel in haar bijzijn gedaan. Marieke probeert o.a. een marker te vinden van CPL via urine onderzoek. Henk plaste keurig in de emmer en we zijn benieuwd naar het vervolg.

Henk maakt er ook wel eens een potje van. Denkt zeker dat ik niets te doen heb… Bijna in de sloot voor dat ene grassprietje.. Gelukkig was het wel op schema voor de beenzorg ..

Na een nacht op stal zijn de benen nog wel (wat) nat in de kootholtes en vanuit de plooi, bij de ‘sporen/ergots’ erboven. Veel minder extreem dus dan in het begin van dit jaar. Er is zeker geen stank, maar dat kan ook niet hè met 2 a 3 keer per week zo’n uitgebreid bad.

Een paddock paradise, 24/7 vrije uitloop/keuze zou misschien beter zijn. Of een box met uitloop.. maar Henk moet wel gemotiveerd worden de bewegen anders staat hij gewoon in een andere hoek stil. Ik ben op een paar plekken gaan kijken omdat Henk ‘opboxen’ voor de nacht/winter niet ideaal is, maar overal mis ik iets….

Bij Lansbergen heb ik fijne support van het team, absoluut lieve stalgenoten. Henk heeft er beslist fans. We hebben er goede faciliteiten, een superjuf, fantastisch bos, weides in de zomer… Het is dichtbij huis en als ik (meer) zorg momenten krijg is dat ook heel fijn.

Ik wil er niet weg en heb gevraagd naar aangepaste mogelijkheden voor Henk als straks de weidegang na september over is en hij meer op stal staat. Er zijn een aantal oudere paarden met aangepaste ‘voorzieningen’ dus wie weet.

En dan nu de beentjes van Henk zoals ze 1 september uit de SPA kwamen. Ik had ze 20 augustus geschoren.

Naast CPL denk ik dat Henk op de voorbenen ook CPPD heeft. Voor de ‘liefhebbers’ hieronder wat info over andere aandoeningen. Dit is voorlopig de laatste beeninfo blog hoor. Nu weer gewoon fijne verhalen en foto’s van onze avonturen

3 thoughts on “CPL benen van trekpaard Henk na 2 maanden

  1. Pingback: Cpl paard in de De Paardenjacuzzi | Bianca's stalblog

  2. Hi Bianka, thank you for this blog!
    If you have further informations, I hope you share more the Informations.
    Br Diana with also a CPL Frisian

    Like

Plaats een reactie